MENTÁTOK

Mentátok

A XXII. századtól kezdve folytak kísérletek és megfigyelések, aminek lényege az volt, hogy az emberi fajt képessé tegyék különleges agyi funkciók létrehozására. A több évtizednyi kísérletezés és a dollár milliárdok végül meghozták a kellő eredményt és rövidesen előkerültek olyan emberek, akik alkalmasok voltak különleges képességeikkel elkápráztatni a tudósokat. Regisztrálni kezdték ezeket az eredményeket és eseteket és több szigorúan titkos labort állítottak fel. Emberi kísérletek sokaságán át vezetett az út aminek a végén mutációként állapították meg a képességek kialakulását.

A Mentátok a Társaság féltve őrzött titkai lettek. Olyan férfiak és nők, akik általában, rengeteg kísérletezés eredményeként, mutálódtak. Ennek köszönhetően az elméjük alkalmassá vált arra, hogy különleges érzékenységre szert téve, hihetetlen dolgokat tegyenek. Minden kutató és tudós más-más irányból közelíti és magyarázza ezeknek, az embereknek a létezését. Vannak, akik szerint az Eistein űrben eltöltött hosszabb embrionális állapot az oka, mások szerint az idegen planéták és az ott lévő bioszféra. Minden esetre egy biztos, a több milliárdnyi emberből alig néhányan vannak, akik valóban alkalmasak arra, hogy elméjükkel befolyásolják a környezetüket és ezt a párat nagyon féltékenyen keresi és őrzi a Társaság. Van viszont néhány Mentát, akik adottságból fakadóan képesek bizonyos képességekre, ők általában rejtve igyekeznek maradni, nehogy valaki potenciális kísérleti alanyt lásson bennük.

A Mentátok különböző képességekkel bírnak, ami mindegyiknél más és más. Alapvetően egy speciális fejlesztett képzettség a Pszichonika mutatja meg, hogy milyen szinten lévő képességeket tudhat és milyen erőseket (lásd lenteb). Egy Mentátnak alapból 1-es a Pszichonika képzettség értéke és kezdésből nem viheti 2 fölé. Alapvetően minden szinten választhat egy Mentát képességet aminek szintje azonos vagy kisebb kell legyen mint a Pszichonika képzettség értéke. Minden képesség mást csinál aminek pontos részletei a képességnél vannak leírva, azonban a Mentát Pszichonika képesség használata az alábbiak szerint történik.

Minden képességre alapból 6 + a használt képesség szint x2-es a célszám, de ebben az esetben a Mentátnak fizikai kapcsolatban kell lennie a képesség használatának alanyával. Amennyiben nem magára, vagy élettelen tárgyra használja a képességet, hanem élőlény ellen használja a képességet, akkor viszont a célpont Hidegvére + a használt képesség szint x2. Ha nem tudja megérinteni a célpontot, akkor csak akkor tud rá hatni, ha látja, de ilyenkor mindig +2 jön még a célszámra. Az így kapott célszámra kell a Mentátnak egy Akaraterő képzettségpróbát tennie. Amennyiben sikerül, akkor a képességnél leírt hatás létrejön, ha nem sikerül a próba, akkor a Mentát automatikusan veszít annyi Cool pontot, amekkora a használt Pszichonika képesség szintje volt, vagyis 1-től 7-ig. Amennyiben a Mentát Cool pontjai 0 vagy az alá csökkennek, akkor azonnal őrült tombolásba, vagy rettegő menekülésbe kezd (helyzettől függően), ami azonos a -3 pontos Berzerker hátránynál leírtakkal, annyi különbséggel, hogy nem dobhat ellene és annyi jelenetig tart az örülete amennyivel kevesebb Cool pontja van mint 0-a. A tombolást követően automatikusan vissza áll a Cool pontjainak száma 0-ra és teljesen rendben lesz. A cool pontok a Mentátok számára is ugyanúgy jönnek vissza, mint bárki másnak.


1-es szintű Pszichonika képességek: (megérzés)

Sugallat

Folyamatos koncentrációt igényel, de valahonnan a lelked mélyén egy adott helyzetről homályos megérzéseid lesznek. Jó vagy rossz, vagy semleges. Túlzott használata, szinte teljes elbizakodottságot eredményez, ami kellemetlen lehet bizonyos helyzetekben. Az ösztöneidre jobban tudsz hagyatkozni.

Koncentrációt igényel, egyszerű cselekvéseknél többet nem tehet, amíg fenn tartja!


Irányítás (Állatok)

Átveheted az irányítást, állati lények felett, a lény arra megy, amerre te szeretnéd, és azt csinálja, amit te akarsz.

Koncentrációt igényel, egyszerű cselekvéseknél többet nem tehet, amíg fenn tartja!


Fény

A karkater képes a fotonokat manipuláni irányítani, ez az illúzió egy formája, de spciálisan a fényhatásokra. A Mentát szintjétől függő, hogy mire és mekkora erejű hatásra képes. A képesség csak akkor működik, ha van mit átalakítani, formázni, elektromos áram, fényforrások, lámpák, napfény. Teljesen sötét térben ez lehetetlen, például egy sziklaüreg. Átalakítható anyagnak minősül az elektromos áram is. A képesség használat magassabb szinteken erős energiaelvonással jár, a fotonok és az energia az adott, általad megválasztott helyre áramlik.

1 Szint – Villanófény, akár a katonai villanógránátok.

2 Szint – Fényerősítés, amivel egy meglévő fényforrás erejét lehet többszörösére növelni. Erőssége függ a fotonok és energia mennyiségétől.

2 Szint – Stroboszkóp, folyamatos fényvillanások, -3 CM.

3 Szint – Hologram, a fényből egy általad ismert tárgy, személy meglakotása, mozgatása, ami 3 dimenziós hatású lesz, viszont minden szempontból a szórakoztató iparban használt Holotechnológiához hasonlóan lehet használni.

4 Szint – Fényhajlítás, képes vagy eltéríteni egy feléd szálló energia löketet (Lézerlövés, sokkolólövés, plazmalövedék.) vagy akár megszakíthatod egy elektromos ajtó vezérlőáramát, vagy akár az automata ágyú energia ellátását is.

5 Szint – Részleges láthatatlanság („Predátor Effektus”)

6 Szint – Foton teremtés.

Koncentrációt igényel, egyszerű cselekvéseknél többet nem tehet, amíg fenn tartja!


Nyugtatás

Egy stresszes, ingerült, vagy rettegő személyt tudod, az érintéseddel teljesen lenyugtatni.  A nehézség függ, az alany mentális stabilitásától. Ezáltal csökkentheted a harctéri pszichózis hatását is.

Csak érintéssel működik!


Elmenyitás

Képes vagy más mentátokkal az elmén keresztül kapcsolatba lépni. Ez egyfajta telepátia, de a könnyebb változata, hiszen a mentátok könnyebben hangolódnak rá egy hasonló elmére, mint a sajátjuk. Összesen érzések jönnek át.

Koncentrációt igényel, egyszerű cselekvéseknél többet nem tehet, amíg fenn tartja!


Útismeret

A képességgel a karakter pontosan tudja, hogy juthat vissza oda, ahol ezt a képességet aktivizálta. Csak olyan helyen működik, ahol korában már jártál. Annyi óráig marad fenn ez a képesség, amennyivel túldobta a célszámot. Ha az időtartam lejárt, mielőtt visszaért volna az adott helyre, akkor már csak a saját emlékeire hagyatkozhat.


2-es szintű Pszichonika képességek: (tudatosság)

Hang

A karakter képes a semmiből hangokat teremteni, vagy megszüntetni.

2 Szint – Hangmanipuláció, amivel a tartalmat lehet módosítani.

3 Szint – Csönd / Némítás a képesség szintjének megfelelő méteren belül.

4 Szint – Hangerősítés a képesség szintjének megfelelő méteren belül.

5 Szint – Hangrobbanás a képesség szintjének megfelelő méteren belül. Képesség szint xd6-ot sebez illetve a túldobás minden pontja hozzájön a szorzóhoz.


Érzékszerv élesítés

A látás illetve a hallás értéke a háromszorosára növelhető, +1 kezdeményezés és +2 módosító a célzásdobáshoz.  Természetesen extrém esetben az éberség vagy nyomozásdobás is növelhető hasonló módon.

A túldobás mértéke mennyiségű körig működik az élesítés!


Hely olvasása (Fürkészés)

A karakter ezzel a képességgel egy helyet tud megvizsgálni. Megtudja ki vagy mi járt ott, mi történt az adott helyen. A szeme előtt látja, a múlt eseményeit, mintha egy térhatású moziban ülne. Hangokat természetesen nem hall, csak érzékeli az eseményeket, és azokat az érzéseket (düh, boldogság, öröm) amik jelene voltak.


Bénítás

Az ellenfeled testét béníthatod le egy rövid időre szint x1 körre. Tökéletes arra, hogy pár körig az ellenfél ne tegyen semmit.


Érzelemkeltés

Képes vagy érzelmeket manipulálni, fokozni, netán elnyomni. Rákoncentrálsz egy emberre és így módosítani tudod az érzelmeit, vágyait. Például képes vagy félelmet, barátságot, beleültetni, természeten ha megtöröd a hatást (például megtámadod), akkor újra ellenségesen fog viselkedni, bár nagyon zavart lesz. Viszont a hatás, csak ideiglenes Pszichonika képzettség szint x1 perc.


3-as szintű Pszichonika képességek:

Mozdíthatatlanság

A képességgel képes egy tárgyat, személyt vagy magadat felruházni a mozdíthatatlansággal. Az ilyen tárgy, személy megmozdításához akkora erő szükséges, mint amennyivel több pontot dobott a Mentát. Vicces, ha valakin alkalmazzák és nincs akkora ereje, hogy meg tudjon mozdulni.

Koncentrációt igényel, egyszerű cselekvéseknél többet nem tehet, amíg fenn tartja!


Gondolatolvasás

Képes vagy valakinek az elméjében olvasni, és utánanézni rejtett titkoknak, legyen az egy zárkombináció, vagy egy szupertitkos fegyver terve, bár ez utóbbit csak akkor fogod megérteni, ha te is értesz a Mérnöki Technológiához majdnem olyan szinten, mint az áldozat.

Koncentrációt igényel, egyszerű cselekvéseknél többet nem tehet, amíg fenn tartja!


 Fájdalom

Képes vagy másoknak a tudatában fájdalmat gerjeszteni, természetesen nincsen maradandó nyoma, de az áldozat a földön vonaglik, szenved, bár fizikai sérülést nem szenved el. Technikailag ez annyit jelent, hogy siker esetén túldobás pontonként x Mentát akaratereje szintnyi sebzést okoz. Az így szerzett sebzés viszont sebzés szintenként 1 óra alatt teljesen elmúlik. Ha többet kap az áldozat, mint amennyi a Kritikus értéke, akkor azonnal elájul.

Koncentrációt igényel, egyszerű cselekvéseknél többet nem tehet, amíg fenn tartja!


Akrat hatalma / Mentát blokkolás

A képesség segítségével, más Mentátok képességeit, elméjét tudod blokkolni, vagy a saját társaid tudatát erősíteni, így ők is a te akaraterő+hidegvér, dobásoddal állnak ellen a mentális, pszichológiai hatásoknak.

Koncentrációt igényel, egyszerű cselekvéseknél többet nem tehet, amíg fenn tartja!


4-es szintű Pszichonika képességek:

Kinetikus pajzs

A testedet egyfajta mentális energiával véded, ami páncélszerűen borítja be a testedet, sokkal ellenállóbb a fizikai hatásoknak. Minden két siker, amit elérsz +5 SFÉ-t ad. Pszichonika szint x1 percig marad meg a hatás.


Vérzés

A képesség hasonlít a fájdalomhoz, de már egy erősebb formája, nem csak fájdalmat okozol, hanem látható az okozott sérülés. Az áldozat testében elpattannak az erek, először a fülben, orrban (hajszálerek), további és erősebb hatásokra pedig a fő artériák is. Siker túldobás pontonként x mentát akaratereje a sebzés értéke.


Szellemi emelés

Képes vagy megemelni a tárgyakat, emberek. Természetesen a képesség csak kevés ideig (5-10 másodperc) áll fenn. A max teher, amit meglehet emelni az aktuális Cool pont x 100 kg. Körülbelül 40 kilométer/óra sebességgel tudod megmozgatni a dolgokat. (d8+pontonkénti túldobás) x aktuális Cool pontok száma sebzést okoz.

Ha fenn akarja tartani a Mentát, akkor koncentrációt igényel, egyszerű cselekvéseknél többet nem végezhet!


Irányítás (Emberek)

Mint az „Állat irányítás” de emberek felett is. Az ember arra megy, amerre te szeretnéd, és azt csinálja, amit te akarsz, de tudni fogja, hogy irányítottad. Annyi körig irányítod, amennyivel túldobod a célszámot 2 pontonként.


Sérülés átadása

A karakter képes akár a saját, akár más sérülését átadni valakinek, egyetlen kikötés, hogy mindkét alannyal, mind az átadóval, mind a fogadóval fizikai kontaktusban kell lennie. Saját magán alkalmazva természetesen, csak a célpontot kell megérintenie, akár adásról, akár fogadásról van szó. A fogadó. Maximum annyi adható át amennyit a másik képes elviselni.


5-ös szintű Pszichonika képességek:

Agyroppantás

A fájdalom és vérzés legextrémebb változata, amikor az áldozat agyát közvetlenül támadod, így közvetlenül az agyban okozol vérzéseket, hosszabb hatással akár ájulást, vagy halált is tudsz okozni. Egy igazán erős Mentát, szó szerint képes kiégetni ellenfele tudatát. Ha a túldobás értéke meghaladja az áldozat fizikum értékét, akkor az azonnal meghal, egyéb esetben automatikusan súlyos sérült lesz és elájul.


Elmetörlés / Elmeformázás

Képes vagy az emberi elme részleges törlésére, emlékek beültetésére és módosítására, az áldozat, arra fog emlékezni, amire te szeretnéd, természetesen, ha csak törlöd és nem raksz be semmit a helyére, az sokkal egyszerűbb, mint új kitalált emlékeket beleépíteni (+2 célszám). Az így módosított emlékeket, pszichológiával, vagy egy másik mentát segítségével lehet visszahozni.


Sorskapocs

A sérülés átadásának egy különleges változata, hiszen a karakter sérüléseit a kiszemelt célpont szenvedi el. A mentát képes a körben érkező összes sérülését a kijelölt célpontra átvinni. Így több sérülés is átmehet, mint amennyit bír a célpont.

Koncentrációt igényel, egyszerű cselekvéseknél többet nem tehet, amíg fenn tartja!


6-os szintű Pszichonika képességek:

Pszichikai klón (Kísértet)

A karakter tudata kilép a testéből és egyfajta kvázi-testet hoz létre. Ez tulajdonképpen olyan, mintha a szellemi energiáiból felépítené újra a saját testét. Halványabb áttetszőbb az eredetinél, látható és hallható, képes átmenni más testeken. Csak az energia típusú fegyverek sebzik, mint a lézerágyú, fázisplazma, sokkoló.

Koncentrációt igényel, semmi mást nem tehet!


Antigravitáció

A karakter vagy egy megérintett tárgy ill. személy kikerül a gravitáció hatása alól. Vigyázat: ez nem repülés. A karakter csak úgy tudja magát irányítani, hogy ellöki magát valamitől, vagy kapaszkodik valamibe és húzza (húzatja) magát. meg lehet próbálkozni úszás jellegű mozdulatokkal is, de ez levegőben legfeljebb percenként 1 méteres sebességet jelent. Valamint ez nem lebegés: ha a karakter nem löki el magát a talajtól, nem kezd el magától emelkedni. Ha viszont ellöki magát és nincs mibe megkapaszkodnia, legfeljebb a légellenállás állíthatja meg - pár km magasságban (persze a képesség időtartama előbb fog lejárni). A képesség túldobás x 1 percig működik, a sebesség Erő tulajdonság x 40 km/h.


7-es szintű Pszichonika képességek:

Irányítás (Idegenek)

Mint az „Állat irányítás” vagy „Ember irányítás”, de képes vagy egy Alien harcos vagy Arctámadó irányítására, de csak olyan harcos, amelyik el van szakadva a királynőtől (úgy tekint rád, mint a királynőjére). A kaptárban lévőket, csak megzavarhatod, vagy időlegesen megfékezheted, de a királynő idővel visszaszerzi az irányítást. Királynővel összecsapni nem ajánlott, mert ha nem jön össze a dolog, könnyen a visszájára fordulhat a képesség, így te leszel az ő bábja, dolgozója.


Tudatáthelyezés

A karakter képes a tudatát áthelyezni egy másik személy testébe, ezáltal a másik személy tudatát teljesen megsemmisítve, némi emlékek természetesen maradnak utána, pár képzettsége megmaradhat, attól függ, mennyire jól tudja a tudatot átültetni. Hiba vagy balsiker esetén, akár többszemélyiség is létrejöhet, de teljesen el is veszhet mind a Mentát, mind az áldozat tudata. Viszont a Mentát, a képességeit csak nagyon kivételes esetben viheti tovább, a legtöbb esetben az előző tulajdonos testének jellemzői érvényesülnek rá. (Az új karakter kidolgozása, a mesélővel közösen történik.)


Térhajlítás

A karakter képes a saját testét a térben áthelyezni, ha látja a helyet ahova érkezni szeretne, akkor viszonylag könnyű, de ha vakon egy területre érkezik, kellemetlen meglepetések érhetik, hiszen ha valamilyen tárgyban jelenik meg, akkor szó szerint kettévágja a Mentátot. A képesség harcban is jól használható.  A képesség túldobásnyi métert képes ugrani egyszerre. A képesség birtokában akár tárgyak is áttehetőek máshova, de a tárgyal érintkezésben kell lennie a Mentátnak.